01-03-2024 - Physics - Dimensionless groups [EN]-[IT]

in Olio di Balena2 months ago

image.png


~~~ La versione in italiano inizia subito dopo la versione in inglese ~~~


ENGLISH
01-03-2024 - Physics - Dimensionless groups [EN]-[IT]

Basic concepts
In thermodynamics there are many basic concepts, they depend on what area we are in thermodynamics. Below are some of the many basic concepts.

mechanical energy equation
When we think about the mechanical energy equation we can derive it by eliminating the terms related to heat.
Assuming that we are in the stationary case and that ρ=constant we will have the following equation which coincides with the Bernoulli equation.
The formula we will obtain will be the following

image.png
More precisely, the formula written above coincides with the Bernoulli equation, relating to the motion of a non-viscous fluid in stationary cases, with a single inlet and a single outlet, in the absence of propeller work and friction.

Pressure losses
Pressure drops are defined as the pressure difference between the extreme sections of a pipe of length L.

Gradient and divergence
The gradient of a variable, such as temperature, is an operator that transforms a scalar into a vector; the divergence of a vector, on the other hand, is an operator that transforms a vector into a scalar.

Dimensionless groups
Below is the definition of dimensionless groups for forced convection.
Convection is a heat exchange mechanism between a solid surface and a liquid or gas.
We can say that convection is a system for transporting energy through the combined action of conduction, energy storage and mixing. If we consider the matter at a molecular level, we can say that heat exchange by conduction is accompanied by internal energy transport due to the relative motion of the particles.

The forced convection equation is as follows

image.png

and this form of equation can be obtained by introducing dimensionless quantities into the starting equation.
See example below in which dimensionless quantities have been introduced into the starting equation.

image.png

Where:
the subscript “r” indicates the reference quantities
the superscript “*” indicates dimensionless quantities.

image.png

Continuing we can dimensionless the energy balance using the Prandtl number.
The Prandtl number represents the ways in which energy exchanges occur at the molecular level due to collisions and momentum.
We finally arrive at the following result.

image.png

Conclusion
To dimensionless the energy balance the Prandtl number can be used. The most important thing to understand is what this number represents. The Prandtl number represents the ways in which energy exchanges occur at the molecular level due to collisions and momentum.

Request
These are concepts that in my opinion are rather elaborate and that are not developed thoroughly during the school period, in fact how many of you have heard of Prandtl's number?



01-03-2024 - Fisica - Gruppi adimensionali [EN]-[IT]

Concetti base
In termodinamica i concetti base sono molteplici, dipendono in che area siamo dalla termodinamica. Qui di seguito alcuni dei tanti concetti base.

equazione dell’energia meccanica
Quando pensiamo all’equazione dell’energia meccanica la possiamo derivare eliminando i termini legati al calore.
Ipotizzando che siamo nel caso stazionario e che ρ=costante avremo la seguente equazione che coincide con l’equazione di Bernoulli.
La formula che otterremo sarà la seguente

image.png
Più precisamente, la formula scritta qui sopra, coincide con l’equazione di Bernoulli, relativa al moto di un fluido non viscoso nei casi stazionari, con un solo ingresso ed una sola uscita, in assenza di lavoro d’elica e di attriti.

Perdite di carico
Le perdite di carico si definiscono come la differenza di pressione tra le sezioni estreme di una condotta di lunghezza L.

Gradiente e divergenza
Il gradiente di una variabile, ad esempio come può essere la temperatura, è un operatore che trasforma uno scalare in un vettore; la divergenza di un vettore, al contrario, è un operatore che trasforma un vettore in uno scalare.

Gruppi adimensionali
Qui di seguito la definizione dei gruppi adimensionali per convezione forzata.
La convezione è un meccanismo di scambio termico tra una superficie solida ed un liquido o un gas.
Possiamo dire che la convezione è un sistema per trasportare energia mediante l’azione combinata della conduzione, dell’accumulo di energia e del mescolamento. Se consideriamo la cosa a livello molecolare, possiamo dire che allo scambio termico per conduzione si affianca un trasporto di energia interna dovuto al moto relativo delle particelle.

L’equazione della convezione forzata è la seguente

image.png

e questa forma di equazione può essere ricavata introducendo nell’equazione di partenza le grandezze adimensionalizzate.
Vedi esempio qui sotto riportato in cui nell’equazione di partenza sono state introdotte le grandezze adimensionalizzate.

image.png

Dove:
il pedice “r” indica le grandezze di riferimento
l’apice “*” indica le grandezze adimensionalizzate.

image.png

Proseguendo possiamo adimensionalizzare il bilancio dell’energia avvalendosi del numero di Prandtl.
Il numero di Prandtl rappresenta i modi in cui avvengono gli scambi di energia a livello molecolare per urti e per quantità di moto.
Arriviamo infine al seguente risultato.

image.png

Conclusione
Per adimensionalizzare il bilancio dell’energia si può usare il numero di Prandtl. La cosa più importante da comprendere è cosa rappresenta questo numero. Il numero di Prandtl rappresenta i modi in cui avvengono gli scambi di energia a livello molecolare per urti e per quantità di moto.

Domanda
Questi sono concetti che secondo me sono piuttosto elaborati e che non si sviluppano a fondo durante il periodo scolastico, infatti in quanti di voi hanno sentito parlare del numero di Prandtl?

THE END

Sort:  

La mia reputazione passa dal 69 al 68 hahahaha, aspetto che passi dal 68 al 67, hahahaha, ma la vita è stata dura con me, quindi sono pronto ad affrontare questo e altro ancora.
Ti auguro una felice giornata

In fondo si tratta di lavorare sempre di più... non è una gran sofferenza questa.

Hi! Let's start messaging privately. Join here https://ecency.com/chats

https://ecency.com/chats

I tried, I had some problems, I will try again in the next few days

The dimensionless equation is getting more intense but still easy to understand

Thanks for stopping by. Dimensionalization is not a simple thing for me, sometimes I get scared by certain equations in which dimensionlessization occurs.

These are types of dimensions that we need to understand and make proper use of actually

Thanks for stopping by. Dimensionlessness is something that I think is complicated, at least for me. An important thing about this article is the Grashof number which I reproduce below.

image.png

This topic is straightforward
Nice one!

Hi @rafzat I find dimensionlessness a complicated thing. However, one of the most particular things about this article is certainly the Grashof number. It is a dimensionless group that is used in transport phenomena to characterize heat transmission by natural convection. In the previous article I had in fact talked about the energy equation in natural convection. Its use simplifies some formulas.
I report Grashof's number below

image.png